خاتم الاوصیا (عج) فاضل آباد


 
  نشست ...
نشست

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء (عج) نشست علمی با موضوع جهاد زن و شیوه های رفتاری او در خانواده با سخنرانی خان کتولی در تاریخ 20/11/1399 با حضور طلاب برزگزار گردید.

کتولی گفت : خانواده موثرترین عنصر تاثیر گذار در جامعه و سرنوشت افراد محسوب می شود که در این میان نباید از نقش زن غافل بود چرا که هسته مرکزی خانواده است که نه تنها می تواند با رفتار وکردار خویش فرزندان و همسر خود را موفق کند بلکه میتواند با تربیت آنان جامعه را به کمال مطلوب برساند

ایشان افزود چنانچه زنان خود را موظف بدانند و به وظیفه مادری و همسری خود به طور کامل واقف باشند و جامه عمل بپوشانند و از زیر بار مسولیت خطیر مادری شانه خالی ننمایند جهادی بزرگ نموده اند که اجر بسیاری دارد.

کتولی اذعان نمود اگر یک زن بخواهد با رفتارش بر روی اعضای خانواده تاثیر گذار باشد باید برای تربیت ابتدا از خود شروع کن و با طی مراحل خودشناسی و خداشناسی و مردم شناسی سعی در تربیت فرزندان نماتید. و در واقع این آن چیزی است که زنان جامعه ما از آن به طور کلی غافل شده اند و همین غفلت ها باعث شده خانواده ها با چالش مواجهه شوند که یکی از آن چالش ها تاثیرات سوء تبلیغات دشمن بر روی سبک زندگی ایرانیان است . کتولی اذعان نمود دشمن به طرز مرموزانه ای نقش حساس و حیاتی زن را ربوده است به نحوی  که نقش مادری و همسر داری زن را پست انگاشته و در مقابل داشتن اشتغال و یا سمت در جامعه را به بهانه حمایت ار حقوق زن برجسته نموده اند .

کتولی ادامه داد: این زن است که با رفتار و تصمیمات درست و عشوه گری برای همسر خود میتواند مرد را از گرفتاری در شهوات و چشم چرانی و بروز رفتار زشت و ناپسند نجات دهد و مرد را مقتدر سازد و با اخلاق سازنده همسر و فرزندان خود را سعادتمند نماید.

کتولی در پایان افزود هر زنی با تحمل و ریاضت کشیدن در جهت کنترل رفتار خود و مبارزه با نفسانیات از جمله تحمل مشقت های بارداری و تربیت فرزندان و تمکین از شوهر می تواند تاثیر فراوانی بر افراد بگذارد ایشان خاطر نشان ساخت قناعت نیز از جمله رفتار هایی است که یک زن می تواند در سلامت روانی خانوداه نقش آفرینی نماید و کار های خویش را در جهت رضای خداوند جهت دار کند .

موضوعات: شرکت در جشنواره ها
[یکشنبه 1399-11-26] [ 08:56:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نشست علمی نقش زن وخانواده ...
نشست علمی نقش زن وخانواده

به گزارش پایگاه خبری کوثر از گلستان، ملیحه زنگانه در همایش بانوان فاطمی مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج) فاضل آباد گفت:شادابی و نشاط گمشده خانواده های امروزی است.

وی افزود: به دلیل نقش کلیدی مادر در خانواده نشاط و شادابی مادر،آرامش و نشاط دیگر اعضای خانواده را به ارمغان می آورد.

وی با بیان اینکه دنیا محل سختی و رنج است و هرکس به اندازه ظرفیت وجودی خودش در دنیا مورد امتحان قرار می گیرد گفت : یک زن هنرمند با وجود سختی ها و مشکلات  باید تمام تلاش خود را برای شادابی و نشاط خانواده انجام دهد.

کارشناس خانواده یکی از راه های ایجاد شادی و نشاط را تفکر مثبت دانست و افزود : هیچ گاه ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید زیرا چنین افکاری تفکرات شیطانی هستند که باعث از بین رفتن آرامش در زندگی می شود.

وی خاطر نشان کرد: شناخت از وظیفه  خود و کم توقعی از دیگران تفکرات مثبت را در پی دارد.

 زنگانه گفت: افزایش عزت نفس راه دیگری برای ایجاد شادی و نشاط است و عزت نفس به معنای ارزش قائل شدن برای علایق و حریم خصوص می باشد.

وی اشاره کرد : تغذیه مناسب و سالم هم می تواند شادابی را فراهم آورد اما تفکر مثبت موثرترین راه بدست آوردن شادی و نشاط است.

کارشناس مسائل خانواده در پایان گفت : یک مادر بانشاط می تواند تغذیه معنوی مناسب برای فرزندان و همسرش فراهم کند و باورهای دینی آنان را تقویت کند.

موضوعات: شرکت در جشنواره ها
 [ 08:13:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نشست علمی پژوهشی ...
نشست علمی پژوهشی

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج)نشست علمی با موضوع سبک زندگی اسلامی –ایرانی به مناسبت جشن انقلاب با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین در تاریخ 21/11/1399 در جمع طلاب و فارغ التحصیلان و هسته های پژوهشی برگزار گردید.

زنگانه گفت:سبک زندگی در واقع  به  مجموعه رفتار ها و کردار های روز مره ی افراد اطلاق می شود که امروزه سبک زندگی ما با چند دهه قبل به دلایلی از جمله مدرنیته شدن و با سواد شدن و بالا رفتن فرهنگ وامکانات رفاهی متفاوت گردید. و به دنبال آن اسباب آرامش و آسایش افراد هم تغییر و یا در برخی موارد اسباب آرامش از بین رفته . اما آنچه اهمیت دارد یافتن چالشی است که سبک زندگی ایده آل را از افراد گرفته که یکی از آن چالش ها تبیین نکردن و تطبییق ننمودن این پیشرفت و مدرنیته شدن و تکنو لوژی حال حاضر با شیوه ها و رفتار های زندگی مان است.واین در حالی است که خیلی از خانواده ها فکر میکنند نیاز شان متفاوت شده در صورتی که نیاز تغییر نکرده بلکه راه تامین نیاز ها متفاوت گردیده . که همین نا آگاهی از سبک زندکی صحیح باعث شده بسیاری از خانواده ها به سوی مصرف گرایی و رفاه طلبی روی آورند ودر صورتی که با نگاه به جوامع غربی روشن میگردد که این تبلیغات سوءآنها است که مردم را به سوی مصرف گرایی و رفاه طلبی پیش می برد و مبلغین در این میان وظیفه دارند تا با تبیین الگو های موفق و الگو قرار دادن زندگی ائمه در راس همه کار ها  جامعه را به سوی زندگی سالم هدایت نمایند .

زنگانه با یاد آوری خاطرات پر فراز و نشیب دوران انقلاب اذعان نمود اتحاد و همدلی جوانان ،نوجوانان و خانواده ها و همت بلند شان به جهانیان ثابت نمود که می توان با دست خالی انقلاب به پا کرد و پیروز شد. و این خود شیوه صحیحی از یک زندگی سالم می باشد که می تواند برای همگان الگو قرار بگیرد.

ایشان در ادامه خطاب به همه زنان و تربیت کنندگاه بیان داشت. برای تربیت صحیح بسنده نمودن به این جمله شهید با هنر  مقدمه است برای تربیت صحیح و آن این که تربیت را از آن جایی که او میخواهد یعنی فرزند می خواهد آغاز  منتها در این مسیر پر پیچ وخم هدایت و سکان را به دست والدین سپرد تا به جایی هدایت کنند که میخواهند البته با روش صحیح نه با زور و اجبار  که تربیت صحیح شیوه و رفتار ایمه ما در تربیت بوده و ما با تاسی از ایشان خواهیم توانست سبک زندگیمان را در هر شرایطی حفظ کنیم و درست طی نماییم.  

موضوعات: شرکت در جشنواره ها
 [ 08:08:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه آشنایی با نرم افزار ...
کارگاه آشنایی با نرم افزار

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج) کارگاه آشنایی با نرم افزار های تحقیقاتی درتاریخ 1399/10/30برای طلاب پایه دوم برگزار گردید

موضوعات: شرکت در جشنواره ها
[یکشنبه 1399-11-05] [ 09:05:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کرسی آزاد اندیشی ...

به گزارش معاونت پزوهش مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج)کرسی آزاد اندیشی با موضوع تفکیک جنسیتی آری یا نه ؟در تاریخ 30/10/1399از طریق سامانه سیما برگزار گردید .
ابری به چالشی بودن موضوع مورد نظر اشاره نمود و ضمن بیان ضرورت بحث از تفکیک جنسیتی اذعان داشت برخی کشور ها تازه به این نتیجه رسیدن که تفکیکی نمودن دوجنس در پیشرفت علمی موثر است .
اما آنچه را که به ذهن می رسد این سوالات است که آیا با تفکیک نمودن در مراکز آموزشی از آمار آسیب های احتمالی کاسته خواهد شد. ویا تاچه حد راهگشای مشکلات خانوادگی می باشد.
خانم غلامی استاد حوزه وطلبه سطح 4 حوزه علمیه پیرامون مباحث مطرح شده ضمن اشاره به هدفمند وحکیمانه بودن خلقت به تفاوتهای تکوینی مرد و زن اشاره نمودندو زن را مایه آرامش و آرامش بخش و مرد را پناهگاه معرفی نمودند .ومیزان احساسات دو طرف را متفاوت دانسته و آنها را دو قطب مخالف آهنرباتلقی نمودند که نه تنها از همدیگر فرار نمی کنند بلکه همدیگر را حذب میکنند پس همین قدرت جذب است که باعث می شود با کنار هم قرار گرفتن ودر یک محیط نسبت به هم میل وکشش پیدا می کنند که در صورت استمرار چنین برخورد هایی منجر به مشکلات و آسیب های خانوادگی و اجتماعی می شود. پس چنانچه تحت ضوابط و قوانینی تعریف شده با هم ارتباط داشته باشند کمتر دچار آسیب خواهند شد.
در ادامه با توجه به دیدگاه مخالف با تفکیک جنسیتی استاد منتقد به مباحث و بروز مشکلاتی از قبیل گسترس روابط خیابانی و عدم کنترل چنین رفتار هایی به دلیل محدودیت نمودن دو جنس اشاره کردند و اذعان داشتند چنانچه روابط دو جنس در محیط های آموزشی که قابل کنترل هستند و افراد می توانند آداب رفتار با جنس مخالف خود را یاد بگیرند و در زمینه شناخت روحیات طرف مقابل موفق ترعمل نمایند صورت پذیرد بهتر است از این که در محیط هایی مثل خیابان و فضای مجازی که از جمله محیط های بی حد ومرز است و ارتباط افسار گسیخته و در برخی مواقع فساد بی داد مینماید.
ایشان از دیگر مشکلات ناشی از تفکیک جنسیتی را افزایش طلاق به دلیل عدم آشنایی دو جنس قبل از ازدواج قلمداد نمودند .
وی ادامه داد با جدا سازی دختر وپسر به خصوص در محیط های آموزشی و علمی آن رشد و پیشرفتی که از تعامل دو جنسی که در واقع مکمل یکدیگر هستند به لحاظ روحیات و کلی نگری و جزئی نگری دیگر حاصل نخواهد شد.
ایشان اذعان نمود چنانچه قائل به طرح تفکیک جنسیتی باشیم خیلی از بازار ها و مراکز و ادارات نیز باید تفکیک شوند که چنین امکانی وجود ندارد و آخرین نکته اینکه با تفکیکی نمودن دو جنس نه تنها سبب عدم آشنایی دو طرف نسبت به هم می شود بلکه ازدواج را که از جمله نیاز های هر انسانی برای نجات از گناه و بیماری روحی و افسردگی است به تاخیر می اندازد.
غلامی در پاسخ به نقد های دیدگاه مخالف، تحقیقات و گزارشات محققین غربی را که در صدای آمریکا به رسوایی های جنسی و آزار و اذیت های و سوءاستفاده های جنسی از زنان در محیط های کاری و غیر آن اعتراف کرده بودند اشاره نمود و بیان داشت یک محقق به نام svllivanدر مقاله خود به این نتیجه رسید که در محیط های تک جنسیتی دختران در نمرات ریاضی و علوم و پسران در نمرات زبان انگلیسی موفق ترند ویا در سال 2008 در مطالعه دیگری توسط محققین آمریکایی،اثرات آموزش تک جنسیتی را کاهش حواس پرتی در زمان یادگیری ؛کاهش اختلالات رفتاری ،افزایش اعتماد به نفس،کاهش اذیت وآزار جنسی و کاهش اتفاقات جنسی بین معلمین ودانش آموزان قلمدادکرد .
وی در ادامه افزود اینکه ازدواج یک نیاز است و چنانچه به تاخیر بیافتد مشکلاتی از جمله بی بند وباری و فساد وافسردگی را به بار می آورد جمله ای درست است اما در آموزه های اسلامی راه صحیح ارضای این نیاز نیز منوط به اختلاط دختر وپسر بیان نشده بلکه راه صحیح چنین نیازی طبق فرموده حضرت علی(ع) در نامه ای به مالک اشتر “یا مالک !املک هواک “است یعنی مالک هوای و هوس بودن و از راه صحیح اقدام به ازدواج و مهار کردن نفس نه از هر راهی و به هر قیمتی .
و این طرز تفکر ،که در صورت تفکیکی نمودن دو جنس باید پیاده رو ها و سایر محیط ها هم جدا سازی شوند به این دلیل است که به دستورات اسلام که در رابطه با همین موضوع مطرح گردیده بی توجه بوده اند.در حالیکه اسلام برای تمام آداب و رفتار انسان برنامه دارد از جمله شیوه رفتاری پیامبر (ص)که دستور دادند درب ورودی و خروجی بانوان در مسجد از آقایون جدا شود.
ویا این جمله که بگوییم دوجنس برای آشنایی قبل از ازدواج و شناخت روحیات یکدیگر لازم است با هم به صورت مختلط باشند به نظر منطقی نیست چرا که بسیاری از دختر ها وپسر ها بوده اند که علی رغم ارتباط و شناخت به ظاهر اولیه زندگی های بسیار شاد و سعادتمندی دارند برخلاف کسانی که قبل از ازدواج با هم به بهانه آشنایی ارتیاط برقرار نموده اند در ثانی هر دختر وپسری در خانواده خود به این تجربه شناخت از جنس مخالف خواهد رسید و دیگر لزومی به این اختلاط نیست.
پیامبر اسلام (ص)می فرمایند :مردان وزنان را از همدیگر تفکیک کنید ،زیرا تماس ورودر روی همدیگر قرار گرفتن زنان ومردان ،جامعه را به دردی بی درمان سوق میدهد.ایشان دادمه داد :در واقع اسلام مخالف روابط اجتماعی نیست و امکان اینکه بین زن ومرد بتوان دیوار کشید هم وجود ندارد بلکه اسلام میخواهد در همه جا و در ارتباط با جنس مخالف تعادل را رعایت کنندتا از مفسده های افراط و تفریط در امان بمانند.
در جمع بندی کلی داور به سه دیدگاه افراطی و تفریطی و میانه رو (که دیدگاه اسلام هم همین دیدگاه است ) اشاره نمود.
که دیدگاه نخست در واقع هر گونه معاشرتی را منع میکنند که به خاطر وجود چند روایت چنین عقیده ای دارند .دیدگاه دوم تفریط ها هستند که هر گونه اختلاط را آزاد و افسار گسیخته میدانند به مانند غربیان ونظریه فروید و دیدگاه سوم که نه دیدگاه افراطی را قبول دارد ونه تفریطی را بلکه قائل به رعایت قوانین و دستورات اسلام در زمینه اختلاط می باشد وبرای برقراری ارتباط با جنس مخالف آداب و رفتارهایی را بیان نموده که مجموع این اداب در آیات 30-31 سوره نور و 53 سوره قصص و 23-24-25 سوره احزاب پیرامون داستان حضرت موسی و برخورد با دختران حضرت شعیب و طریقه ورود به خانه پیامبر و برخورد با همسران ایشان بیان گردیده است .که از جمله آن آداب میتوتن به –رعایت حیا در کلام ورفتار و گفتار –عدم وجود قصد لذت- گفتگو در حد ضرورت –حفظ نگاه و پوشش مناسب و عدم برقراری تماس ولمس بدنی و حتی تنها نبودن دو نامحرم زیر یک سقف اشاره نمود.

موضوعات: کرسی های آزاد اندیشی, فعالیت های پژوهشی, کانون های پژوهشی
 [ 09:02:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت