خاتم الاوصیا (عج) فاضل آباد


 
  کرسی آزاد اندیشی ...

به گزارش معاونت پزوهش مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج)کرسی آزاد اندیشی با موضوع تفکیک جنسیتی آری یا نه ؟در تاریخ 30/10/1399از طریق سامانه سیما برگزار گردید .
ابری به چالشی بودن موضوع مورد نظر اشاره نمود و ضمن بیان ضرورت بحث از تفکیک جنسیتی اذعان داشت برخی کشور ها تازه به این نتیجه رسیدن که تفکیکی نمودن دوجنس در پیشرفت علمی موثر است .
اما آنچه را که به ذهن می رسد این سوالات است که آیا با تفکیک نمودن در مراکز آموزشی از آمار آسیب های احتمالی کاسته خواهد شد. ویا تاچه حد راهگشای مشکلات خانوادگی می باشد.
خانم غلامی استاد حوزه وطلبه سطح 4 حوزه علمیه پیرامون مباحث مطرح شده ضمن اشاره به هدفمند وحکیمانه بودن خلقت به تفاوتهای تکوینی مرد و زن اشاره نمودندو زن را مایه آرامش و آرامش بخش و مرد را پناهگاه معرفی نمودند .ومیزان احساسات دو طرف را متفاوت دانسته و آنها را دو قطب مخالف آهنرباتلقی نمودند که نه تنها از همدیگر فرار نمی کنند بلکه همدیگر را حذب میکنند پس همین قدرت جذب است که باعث می شود با کنار هم قرار گرفتن ودر یک محیط نسبت به هم میل وکشش پیدا می کنند که در صورت استمرار چنین برخورد هایی منجر به مشکلات و آسیب های خانوادگی و اجتماعی می شود. پس چنانچه تحت ضوابط و قوانینی تعریف شده با هم ارتباط داشته باشند کمتر دچار آسیب خواهند شد.
در ادامه با توجه به دیدگاه مخالف با تفکیک جنسیتی استاد منتقد به مباحث و بروز مشکلاتی از قبیل گسترس روابط خیابانی و عدم کنترل چنین رفتار هایی به دلیل محدودیت نمودن دو جنس اشاره کردند و اذعان داشتند چنانچه روابط دو جنس در محیط های آموزشی که قابل کنترل هستند و افراد می توانند آداب رفتار با جنس مخالف خود را یاد بگیرند و در زمینه شناخت روحیات طرف مقابل موفق ترعمل نمایند صورت پذیرد بهتر است از این که در محیط هایی مثل خیابان و فضای مجازی که از جمله محیط های بی حد ومرز است و ارتباط افسار گسیخته و در برخی مواقع فساد بی داد مینماید.
ایشان از دیگر مشکلات ناشی از تفکیک جنسیتی را افزایش طلاق به دلیل عدم آشنایی دو جنس قبل از ازدواج قلمداد نمودند .
وی ادامه داد با جدا سازی دختر وپسر به خصوص در محیط های آموزشی و علمی آن رشد و پیشرفتی که از تعامل دو جنسی که در واقع مکمل یکدیگر هستند به لحاظ روحیات و کلی نگری و جزئی نگری دیگر حاصل نخواهد شد.
ایشان اذعان نمود چنانچه قائل به طرح تفکیک جنسیتی باشیم خیلی از بازار ها و مراکز و ادارات نیز باید تفکیک شوند که چنین امکانی وجود ندارد و آخرین نکته اینکه با تفکیکی نمودن دو جنس نه تنها سبب عدم آشنایی دو طرف نسبت به هم می شود بلکه ازدواج را که از جمله نیاز های هر انسانی برای نجات از گناه و بیماری روحی و افسردگی است به تاخیر می اندازد.
غلامی در پاسخ به نقد های دیدگاه مخالف، تحقیقات و گزارشات محققین غربی را که در صدای آمریکا به رسوایی های جنسی و آزار و اذیت های و سوءاستفاده های جنسی از زنان در محیط های کاری و غیر آن اعتراف کرده بودند اشاره نمود و بیان داشت یک محقق به نام svllivanدر مقاله خود به این نتیجه رسید که در محیط های تک جنسیتی دختران در نمرات ریاضی و علوم و پسران در نمرات زبان انگلیسی موفق ترند ویا در سال 2008 در مطالعه دیگری توسط محققین آمریکایی،اثرات آموزش تک جنسیتی را کاهش حواس پرتی در زمان یادگیری ؛کاهش اختلالات رفتاری ،افزایش اعتماد به نفس،کاهش اذیت وآزار جنسی و کاهش اتفاقات جنسی بین معلمین ودانش آموزان قلمدادکرد .
وی در ادامه افزود اینکه ازدواج یک نیاز است و چنانچه به تاخیر بیافتد مشکلاتی از جمله بی بند وباری و فساد وافسردگی را به بار می آورد جمله ای درست است اما در آموزه های اسلامی راه صحیح ارضای این نیاز نیز منوط به اختلاط دختر وپسر بیان نشده بلکه راه صحیح چنین نیازی طبق فرموده حضرت علی(ع) در نامه ای به مالک اشتر “یا مالک !املک هواک “است یعنی مالک هوای و هوس بودن و از راه صحیح اقدام به ازدواج و مهار کردن نفس نه از هر راهی و به هر قیمتی .
و این طرز تفکر ،که در صورت تفکیکی نمودن دو جنس باید پیاده رو ها و سایر محیط ها هم جدا سازی شوند به این دلیل است که به دستورات اسلام که در رابطه با همین موضوع مطرح گردیده بی توجه بوده اند.در حالیکه اسلام برای تمام آداب و رفتار انسان برنامه دارد از جمله شیوه رفتاری پیامبر (ص)که دستور دادند درب ورودی و خروجی بانوان در مسجد از آقایون جدا شود.
ویا این جمله که بگوییم دوجنس برای آشنایی قبل از ازدواج و شناخت روحیات یکدیگر لازم است با هم به صورت مختلط باشند به نظر منطقی نیست چرا که بسیاری از دختر ها وپسر ها بوده اند که علی رغم ارتباط و شناخت به ظاهر اولیه زندگی های بسیار شاد و سعادتمندی دارند برخلاف کسانی که قبل از ازدواج با هم به بهانه آشنایی ارتیاط برقرار نموده اند در ثانی هر دختر وپسری در خانواده خود به این تجربه شناخت از جنس مخالف خواهد رسید و دیگر لزومی به این اختلاط نیست.
پیامبر اسلام (ص)می فرمایند :مردان وزنان را از همدیگر تفکیک کنید ،زیرا تماس ورودر روی همدیگر قرار گرفتن زنان ومردان ،جامعه را به دردی بی درمان سوق میدهد.ایشان دادمه داد :در واقع اسلام مخالف روابط اجتماعی نیست و امکان اینکه بین زن ومرد بتوان دیوار کشید هم وجود ندارد بلکه اسلام میخواهد در همه جا و در ارتباط با جنس مخالف تعادل را رعایت کنندتا از مفسده های افراط و تفریط در امان بمانند.
در جمع بندی کلی داور به سه دیدگاه افراطی و تفریطی و میانه رو (که دیدگاه اسلام هم همین دیدگاه است ) اشاره نمود.
که دیدگاه نخست در واقع هر گونه معاشرتی را منع میکنند که به خاطر وجود چند روایت چنین عقیده ای دارند .دیدگاه دوم تفریط ها هستند که هر گونه اختلاط را آزاد و افسار گسیخته میدانند به مانند غربیان ونظریه فروید و دیدگاه سوم که نه دیدگاه افراطی را قبول دارد ونه تفریطی را بلکه قائل به رعایت قوانین و دستورات اسلام در زمینه اختلاط می باشد وبرای برقراری ارتباط با جنس مخالف آداب و رفتارهایی را بیان نموده که مجموع این اداب در آیات 30-31 سوره نور و 53 سوره قصص و 23-24-25 سوره احزاب پیرامون داستان حضرت موسی و برخورد با دختران حضرت شعیب و طریقه ورود به خانه پیامبر و برخورد با همسران ایشان بیان گردیده است .که از جمله آن آداب میتوتن به –رعایت حیا در کلام ورفتار و گفتار –عدم وجود قصد لذت- گفتگو در حد ضرورت –حفظ نگاه و پوشش مناسب و عدم برقراری تماس ولمس بدنی و حتی تنها نبودن دو نامحرم زیر یک سقف اشاره نمود.

موضوعات: کرسی های آزاد اندیشی, فعالیت های پژوهشی, کانون های پژوهشی
[یکشنبه 1399-11-05] [ 09:02:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نشست علمی پژوهشی ...
نشست علمی پژوهشی

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج)میز گرد علمی پژوهشی با موضوع آسیب شناسی روابط دختر وپسر در تاریخ 30/9/1399 به مناسبت هفته پژوهش و سالروز ولادت با برکت حضرت زینب (س)در سیما با حضور اساتید خانم ها  کتولی و سالاری وابری برگزار گردید.

در ابتدا کتولی مشاور مدرسه به تعریف جامعی از رابطه منظور نظر در این میز گرد پرداختند و بیان داشتند به رابطه ای گفته می شود که پسر و دختر با هم رابطه ای صمیمانه و گرم و اغلب پنهانی که احساسات و عواطف طرفین در این ارتباط دخالت جدی داردو در واقع نگاه به این رابطه نگاه پاک انسانی نیست و اکثرا از طریق دیدار های مخفیانه و تلفن و چت ایجاد میشود و چنین رابطه ای معطوف به زمان کنونی نیست بلکه حتی در زمان پیامبر(ص) نیز مطرح بوده آن چنان که خداوند در آیات 5 سوره مائده خطاب به زنان توصیه میکند فردی شایسته همسری است که دوست دختر نداشته باشد و در آیه 25 سوره نساءمی فرماید : و لا متخذات اخدان ودر اینجا خطاب به مردان میکند و توصیه میکند معیار یک همسر شایسته این است که دوست پنهانی و یا همان دوست پسر نداشته باشد . ایشان در ادامه به سه دیدگاه مختلف در مورد رابطه دختر وپسر اشاره فرمودند و دیدگاه افراطیون و تفریطی و معتدلیون را مختصر تو ضیح دادند که دیدگاه اول به دلیل آزادی فراوان ،سبب فساد و بی بند و باری می گردد و دیدگاه دوم نیز آسیب زا است اما دیدگاه سوم در واقع همان دیدگاه اسلام است که برای این رابطه شرط و حدود تعیین نموده .

کتولی افزود عوامل فراوانی از جمله نگاه شهوت آمیز ،با ناز و کرشمه سخن گفتن و تاخیر در ازدواج و عدم توجه خانواده و..بر ایجاد چنین رابطه ای موثر دانستند. و با توضیح هریک زمینه های ایجاد رابطه دختر وپسر را مورد بحث وبررسی قرار دادند.

در ادامه خانم سالاری بحث پیرامون آسیب های ناشی از رابطه ناسالم را مورد بحث وبررسی قرار داده وفرمودند

در رابطه دختر وپسر آسیب های زیادی دو طرف را تهدید می کند از جمله: سرکوب استعدادها ؛افت تحصیلی و یا رکود علمی ،ایجاد روحیه بی اعتمادی ،اضطراب و نگرانی ،افزایش طلاق و فرو پاشی خانواده ،فقدان شناخت درست و واقع بینانه و…

ایشان افزودند یکی از مهمترین مانع از به جریان افتادن صحیح و اصولی نیروهای جسمی و فکری وروحی در جوانان می شود تسلط میل جنسی و عدم کنترل این میل است که موجب می شود تمام فکر و ذهن او را درگیر نماید و از شکوفایی اندیشه و استعدادش کاسته شود ویا اصلا شکوفا نشود و در چنین رابطه ای اگر چه که برخی ادعا دمی کنند با انگیزه ازدواج شکل گرفته اما این فقدان شناخت درست و واقع بینانه مانع گزینش صحیح و دقیق برای شریک آینده زندگی می شود آنچنان که حضرت علی(ع) می فرمایند. حب الشی یعمی و یصم :دوست داشتن چیزی آن هم نا آگاهانه و از سر هیجان و احساسات انسان را کور و کر میکند.

از جمله آسیب های دیگری که در رابطه دختر و پسر  بوجود می آید محرومیت از ازدواج پاک است که در آیات 5 مایده و 25 نساء بیان شد و همچنین افت تحصیلی و رکود علمی از دیگر آسیب های این رابطه کذایی به شمار می رود.

ایشان در ادامه به ایجاد جو بد بینی و که در بین دو نفر بر اثر این رابطه به دست می آید اشاره نمودند و بیان داشتند اغلب این گونه روابط به ازدواج منتهی نمیشود و اگر هم ازداج کنند بعد از مدتی نسبت به هم جو بد بینی و سوءظن آنها سبب از هم پاشیدگی خانواده می شود

در پایان خانم ابری به جمع بندی بحث  پرداختند و بیان داشتند خداوند در آیات سوره قصص در ضمن داستان حضرت موسی و دختران شعیب شرایط و شیوه برخورد با جنس مخالف را به صورت کامل بیان نموده

در این آیات نحوه ی برقراری ارتباط و شرط این ارتباط و چگونگی ارتبار و حتی مکان آن را که چه ویژگی هایی داشسته باشد را بیان داشته و نکاتی که میتوان از آن برداشت نمود به شرح ذیل است

اولین نکته بحث مکانی است که باید در رابطه دختر وپسر رعایت شودو آن مکانی است که رفت و آمد برای عموم آزاد باشد و محل پنهانی نباشد ایشان افزودند البته این رابطه ای که از آن یاد میشود معطوف به رابطه شغلی و یا علمی است نه رابطه عاشقانه وپنهانی و در ادامه اذعان نمودنددر  گفتگوی با جنس مخالف باید حد ومرز این گفتگو رعایت دشود به گونه ای که سخن کوتاه گفته شود آنچنان که در آیه 23 سوره قصص دختران حضرت شعیب در پاسخ به پرسش حضرت موسی  بسیار کوتاه و به دور از ابهام پاسخ دادندقال ما خطبکما قالتا

و نکته بعدی رعایت حیا و عفت است که در رابطه دختر وپسر باید رعایت شود و این نکته که شرم وحیا دو مقوله ی جدا از هم هستند شرم در واقع یک نوع ناتوانی در اظهار وجود و ابراز خود است و حیا کنترل ارادی رفتار به منظور حفظ حریم بین خود ودیگران است. و دختران حضرت شعیب در  این رابطه ای که می شود گفت در واقع برای فعهالیت اجتماعی بود نهایت حیا وعفت را رعایت نمودند آنچنان که در آیه 25 سوره قصص نحوه راه رفتم دختر حضرت شعیب را بیان مینماید

نکته سوم اینکه حضور زن در اجتماع در مواقع ضرورت و در مواقعی که زن سر پرست نداشته باشدبا رعایت حدو مرز اشکالی ندارد.

و توصیه می شود به جوانان که چنانچه شرایط ازدواج برایشان فراهم نبود به خداوند توکل نمایند همچنان که حضرت موسی نیز در قبال کمک به دختران چیزی از آن دو در خواست ننمود و رو به سوی خداوند نمود و فرمود “رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر”

و از دیگر آیاتی که به عنوان راهکار برای حفظ خود  و عدم ارتباط ناسالم بیان گردیده

ایات 30-31 سوره نور است که خداونددر این آیات هم زنا و هم مردان راخطاب قرار داده و فرموده اند غض بصر نمایید و غض بصر هم نگاه خیره گونه منظور است . که توصیه شده نگاه خود را کنترل نمایید و آیه 32 سوره احزاب نیز طریقه سخن گفتن در هنگاه ارتباط با مرد بیان گردیده که فرموده “فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض"که در این آیات علاوه بر اینکه خداوند نهی نموده از سخن گفتن با صدای نازک ونرم ویاهمان ناز وکرشمه سخن وگفتن  را کار سخن متعارف یعنی قولا معروفا را بیان نموده است

موضوعات: پژوهشی, علمی, فعالیت های پژوهشی, شرکت در جشنواره ها
[سه شنبه 1399-10-09] [ 10:08:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  ژورنال کلاب ...
ژورنال کلاب

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج) کارگاه نقد مقاله علمی پژوهشی با موضوع :"کمال گرایی و ترس از ارزیابی دیگران “با حضورو نقد استاد حسینعلی سرگزی در تاریخ 1399/4/17 در فضای مجازی از طریق سامانه سیما برگزار گردید .در این کار گاه ابتدا آقای سرگزی به عناوینی که در هرپژوهشی لازم و ضروری است پرداختند من جمله1- چکیده که به دلیل مختصر بودن باید در چکیده به بیان هدف و عنوان مقاله و روش پژوهش و در نهایت یافته ها ونتایج آن تحقیق بسنده نمود.2-مقدمه:که در مقدمه در طرح های پژوهشی مقاله ای عنوانی مجزا برای تعریف و تبیین و ضرورت واهمیت و اهداف وپیشینه و سوالات وفرضیه ها و…وجود ندارد بلکه همه این موارد با عنوان همان مقدمه ذکر می شوند ولی در تحقیقات تمام این موارد به صورت جدا گانه بیان میشوند . و در ادامه به بررسی چکیده و مقدمه مقاله ی ذکر شده بیان داشتند چکیده ی مقاله ای که قرائت گردید تا حدودی تمام مولفه های یک چکیده علمی را دارا است و این نکته را هم ذکر نمودند که باید توجه داشت که علت اینکه در برخی ازمقالات و تحقیقات یک سری موارد رعایت نشده به دلیل قوانین و مقررات چاپی است که آن ناشر، نویسنده را ملزم به آن نموده است

موضوعات: فعالیت های پژوهشی, شرکت در جشنواره ها
[چهارشنبه 1399-04-18] [ 08:00:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نشست سبک زندگی ائمه ...
نشست سبک زندگی ائمه

در این نشست که با هدف آشنایی با سبک وسیره زندگی حضرت علی بن موسی الرضا (ع)وتاثیر شناخت ائمه بر زندگی افراد جامعه در تاریخ 1398/4/16بر گزار گردید.سخنران جلسه خانم طیبه تجری ضمن عرض تبریک وتهنیت به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) وبرادر گرامیشان حضرت علی بن موسی الرضا (ع)وبزرگداشت دهه کرامت به ارزش وجودی ونقش آفرین ولایت پذیری اشاره نمودند .وبیان داشتند در کتاب عیون الاخبار الرضا وارد شده زمانی که حضرت به طرف مرو حرکت می کردند مردم مشتاق از ایشان خواستند که به آنه جمله بگویند ایشان حدیث سلسله الذهب را قرائت نمودند وفرمودند من از پدرم وپدرم از پدرانشان از حضرت رسول (ص)وپیامبر از جبرئیل وجبرئیل از خداوند این حدیث را فرموده اند :لا اله الا الله حسنی فمن دخل حسنی امن من عذابی …یعنی هر کس وارد این قلعه شود از عذاب الهی در امان خواهد بود

موضوعات: ائمه شناسی, فعالیت های پژوهشی
[چهارشنبه 1398-05-02] [ 08:16:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نشست علمی پژوهشی با موضوع گام دوم بیانیه انقلاب به مناسبت سالروز فتح خرمشهر ...

حجت الاسلام والمسلمین پور اسد معاونت تعلیم وتربیت سپاه علی آباد در نشست تبیین بیانیه گام دوم انقلاب که به مناسبت سالروز فتح خرمشهر برگزار گردیدبیان داشتند تا گام اول انقلاب تبیین نشود به جوانب گام دوم دست نخواهیم یافت لذا در ابتدای عرایض خود با بررسی دو موضوع از بیانیه گام اول انقلاب بیاناتشان را آغاز نمودند که در موضوع اول به تقابل دو گانهی اسلام واستکبار ودر موضوع دوم به جمهوریت واسلامیت وتقابل این دو نیز با استکبار اشاره نمودند .ایشان در ادامه به برکات انقلاب اسلامی در طی دوره گام اول به امنیت تمامیت ارضی ،تقسیم امکانات عمومی کشور ،پیشرفت در علم وفناوری ،مشارکت مردم در عرصه های سیاسی ،افزایش معنویت واخلاق در جامعه و…پرداختند ودر نهایت گام اول را گام معنویت افزایی ومعنویت اندیشی واخلاق مداری واین سه مهم را نردبانی برای رسیدن به گام دوم بیان داشتند

موضوعات: پژوهشی, علمی, فعالیت های پژوهشی, کانون های پژوهشی
[یکشنبه 1398-03-05] [ 01:19:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت