مبانی نظری خانواده

به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج)سومین نشست از سلسه نشست های زن وخانواده در قالب مبانی نظری نظام خانواده در جمع طلاب وهسته های پژوهشی با سخنرانی کارشناس مسایل تربیتی حجت الاسلام والمسلمین محمد نودهی برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین نودهی ضمن بیان جایگاه وومنزلت خانواده از دیدگاه آیات وروایات ،بزرگان ودانشمندان حفظ کیان خانواده واشاعه فرهنگ صحیح زناشویی و آموزش خانواده متناسب با آرمان ها وارزش های جامعه اسلامی ، را از جمله سیاست های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست .

کارشناس مسائل تربیتی گفت:خانواده یکی از نهاد های اجتماعی مهم است که شالوده حیات اجتماعی محسوب می شود. که از نظر اندیشمندان تعاریف متعددی از خانواده شده است که در همه ی تعاریف چند وجه مشترک روابط جنسی وزاد ولد برای بقاءوحیات خانواده ،مدیریت  واقتصاد مشترک ،کانون تعامل وتربیت وآموزش مهارت های زندگی،ومحیطی آرام برای بروز روابط عاطفی بیان گردیده است .اما خانواده به بیان جامع تر وکامل تر طبق تعریف شورای عالی انقلاب فرهنگی ؛گروهی است متشکل از افرادی که از طریق نسب یا سبب ورضاع با یکدیگر به عنوان شوهر،زن ،فرزندان ،مادر ،پدر ،برادر،خواهردر ارتباط متقابلند وفرهنگ مشترکی پدید آورده ودر واحد خاصی به نام خانواده زندگی می کنند.

وی گفت:خانواده واحد اجتماعی ای است که باید از خانوار تمیز داده شود چراکه خانواده مفهومی جامعه شناختی وخانوار مفهومی جمعیت شناختی است وبه این دلیل که خانوار مفهوم اعم داردهر خانواده ای خانوار است ولی هر خانواری خانواده محسوب نمی شود. وتوجه به این نکته ضروری است که اقتصاد خانواده مشترک است در حالی که ممکن است هزینه اقتصادی خانوار مشترک نباشد واین مهمترین تفاوت بین خانوار وخانواده است.

وی در پایان خاطر نشان ساخت :خانواده بر اساس ساختار،تبار،سکونت،نوع اقتدار،نوع ازدواج،کیفیت روابط بین اعضاءشیوه های رفتار با فرزندان ،نگاه به دین وشیوه معیشت  به انواع مختلفی از جمله گسترده ،هسته ای ،ناتنی،تک والدی ،و…قابل تقسیم هست که هریک با توجه به ضابطه ای که از جهت بعد خانواده وتعداد افراد و…دارند ویژگی های منحصر به فردی را دارند .

 

 

 

موضوعات: شرکت در جشنواره ها
[سه شنبه 1401-03-10] [ 12:20:00 ب.ظ ]