خانواده موفق

به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج)دومین  نشست از سلسه نشست های زن وخانواده در قالب مبانی نظری نظام خانواده در جمع طلاب وهسته های پژوهشی با سخنرانی کارشناس مسایل تربیتی حجت الاسلام والمسلمین محمد نودهی برگزار گردید

حجت الاسلام نودهی یکی از اهداف  نشست های زن وخانواده را آگاه ساختن افراد به معارف ودستورات انسانی واسلامی در زمینه مسائل مهم خانواده دانست.وگفت:خانواده به این دلیل که از موثرترین عوامل رشدوتوسعه بشر محسوب می شود نسبت به نهاد های اجتماعی دیگر از ارزش بیشتری برخوردار است.

کارشناس مسائل تربیتی بیان داشت:دین مبین اسلام به عنوان آخرین دین الهی ،بخش عمده ای از قوانین و توصیه های خود را به خانواده اختصاص داده است.چنانکه آیات وروایات متعددی به اهمیت وجایگاه خانواده پرداخته است که خانواده را به عنوان نخستین کانون رشد و آرامش بشری ونجات بخش از رنج وعذاب دنیوی واخروی به شمار می آورد.

وی ادامه داد از دیدگاه جامعه شناسان جایگاه ومنزلت خانواده به این دلیل که نیاز های اساسی وحیاتنی بشر پاسخ داده می شود به عنوان نخستین نهاد اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از عمومی تریت نهاد ها و مهمترین تکیه گاه ومحور زندگی می باشد .

نودهی اذعان نمود :روان شناسان یکی از نهاد های موثر بر رفتار انسان را خانواده میدانند چرا که فضای عاطفی ،کیفیت الگوهای ارتباطی وارزشهای اساسی حاکم در خانواده  بر شخصیت وویژگی های رفناری وروانی انسان تاثیر ژرف دارد.

کارشناس مسائل تربیتی گفت:سیاستگذاری برای نهاد خانواده ،از بالاترین سطوح آن یعنی قانون اساسی ونیز سیاست های کلان نظام اسلامی وسیاستگذاری های فرهنگی واجتماعی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت اهتمام به حل مسائل زنان وخانواده انجام میگیرد ،نمایانگر عزم جمهوری اسلامی ایران در اعتلاءو تقویت نهاد خانواده ورسیدن به جامعه متعالی است.

وی در پایان گفت:یکی از فقهایی که توانست اسلام را درست بشناسد وآن را در زندگی خود پیاده نماید امام خمینی بود(ره)که نهاد خانواده را از بنیادی ترین ،مهمترین ،طبیعی ترین وتاثیر گذارترین نهاد های اجتماعی میداند ودر این باره تاکید بسیار بر تعلیم احکام وتذهیب اخلاق  نونهالان در خانواده بیان میداردوبه دلیل جایگاه بسیار اثر گذارش از جمله مواردی بوده که مقام معظم انقلاب اسلامی نسبت به آن دغدغه فراوانی داشته اند. به طوری که در سخنرانی های فراوان تاکید بر اهمیت خانواده در تشکیل تمدن نوین اسلامی نموده اند.

 

موضوعات: شرکت در جشنواره ها
[سه شنبه 1401-03-10] [ 12:18:00 ب.ظ ]