کارگاه مقاله نویسی | ... | ||||
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج)کارگاه مقاله نویسی با هدف ارتقاءسطح علمی اساتید و اعضای هسته های پژوهشی از تاریخ26 /11/1399 به مدت 2 ساعت در هفته تا تاریخ 23/3/1400 طی 10 جلسه برگزار گردید در این کار گاه ضمن بیان ویژگی های نویسنده خوب به نحوه نگارش مقالات و بررسی موضوعات و طرح های شرکت کنندگان در گارگاه، چگونگی تحلیل محتوای پژوهشی و شیوه های نوشتن مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی به صورت کاربردی پرداخته شد. از جمله مطالب ارایه شده در زمینه مقاله نویسی توجه به اصول ونکات کلیدی در اصل مقاله است یکی از اصول مهم رعایت نکات مربوط به چکیده نویسی است که در چکیده رعایت اصول ذیل حایز اهمیت است و عدم رعایت آن از ارزش علمی مقاله کاسته وپایین آمدن رتبه علمی و عدم تایید مقاله در ارزیابی می شود. لذا در چکیده که از مهمترین بخش های سنجش یک مقاله علمی است رعایت نکات ذیل قابل توجه است. چکیده داری تعریف و به نوعی تبیین مساله پژوهشی باشد و هدف در چکیده بیان شده باشد و علاوه بر اینها روش تحقیق مقاله و شیوه جمع آوری اطلاعات نیز شرح داده شود و در پایان به بیان نتایج حاصل از پژوهش در حد دوسطر اشاره کرده باشد محتوای چکیده از 150 -250کلمه بیشتر نیاشد و و به صورت ادبی نوشته شده باشد علاوه بر این به زمان گذشته باشد . و سپس در انتخاب کلمات کلیدی و نقش آن در جستجوی آسان برای پژوهشگران و محققین به این نکته که واژگان کلیدی نیاید از 3 کلمه کمتر واز 7 کلمه بیشتر باشند و همچنین باید از کلماتی انتخاب مشوند که بیشترین کاربرد را در مساله پژوهشی و محتوای ارایه شده داشته باشند تبیین موضوع و ویژگی های آن از اختصار، نوآوری ، رسایی و شیوایی، از دیگرموضوعات مورد بحث دراین سلسه جلسات بود ،که بطور مفصل و به صورت کاربردی و ارایه مثال های گوناگون پیرامون بحث برگزار گردید. در ادامه جلسات به بحث ساخت سوال اصلی و فرعی برای موضوع اشاره نمودند. و سپس به تبیین «بیان مساله» پرداختند. ضمن اینکه در خلال جلسات به بررسی و رفع اشکالات طرح های پژوهشی ارایه شده در کارگاه پرداخته می شد از جلمه توصیه های استاد کارگاه علمی معطوف نمودن توجه پژوهشگران کارگاه به نقش و اهمیت علاقمندی به نویسندگی و مطالعه در حیطه مساله پژوهشی مورد نظر بود . ادامه مطلب :
[سه شنبه 1400-04-01] [ 08:42:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|