میز گرد پژوهشی | ... | ||
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عجل الله تعالی فرجه الشریف)میزگرد علمی پژوهشی با موضوع :کرونا و تقویت مبانی دینی با حضور استادگرامی حجت الاسلام والمسلمین احمدی نسب مسول بسیج طلاب در تاریخ 1399/4/15 به صورت مجازی از طریق سامانه سیما برگزار گردید . احمدی نسب در ابتدا وقبل از ورود به اصل بحث به بیان مقدماتی که در واقع بتن بحث را تشکیل می داد پرداختند ودر جهت تاکیید مطلب به این موضوع که خیلی مهم واساسی است و آن لحاظ نمودن این مطلب است که چنانچه شخصی در پاسخگویی و بیان ادله در مباحث دینی ناتوان باشد این دلیل بر ضعف دین و اسلام نیست بلکه قران کریم خودش پاسخگوی بسیاری از سوالات است به شرطی که بخواهیم به ان چنگ بزنیم و از این نسخه شفا بخش بهره ببریم .و ادامه دادند که دربیماری ای به نام ویروس کرونا و ارتباط آن با بحث های عقیدتی و مبنایی ، اولاموضوع گرفتاری کرونا رو نباید از دیدگاه سیاسی مورد رصد قرار داد چرا که این ویروس همه دنیا و مردم جهان رو درگیر خود نموده و همه کشور های جهان از جمله کشور های توسعه یافته با امکانات هسته ای و ابر قدرتهای نظامی و دارای شورای امنیت و .. را دچار آسیب نموده و مختص به قشر خاص و یا کشور های دچار تحریم نیست پس اینکه بخواهیم آن را از دیدگاه سیاسی بنگریم صحیح نیست. مطلب دوم اینکه در این حادثه ،کرونا سبب شد عده ای به صورت آگاهانه و عده ای هم از روی نا آگاهی رفتار های افراطی ای که بعضا هم از افراد مذهبی به چشم خورد و کلیپ هایی که از تجمع افراد به دلیل بسته شدن حرم ها و زیارتگاه ها ساخته شد و در نهایت نیز پشیمان هم شدنددست به چنین اقداماتی بزنند . ایشان در ادا مه بیان داشتند وقتی حرم امام رضا (ع)را که می ساختند شیخ بهایی دستور داد سر در حرم طوری ساخته شود و دعایی خوانده شود که فقط افراد با ایمان وارد شوند ولی به امر امام رضا (ع) اینگونه نشد بلکه همه اجازه ورود به حرم را پیدا کردند و این به معنای مقابل بودن علم وعقل نیست چرا که افرادی دچار بیماریند که بگن ما متوسل به امام حسین (ع)هستیم و با گلو درد غذای چرب هم می خوریم این معنای دین وعقل نیست بلکه از شان امام به دور است حال این بحث مطرح میگردد که آیا کرونا تاثیرات منفی ای هم بر دین داشته و ضررهایی را متوجه مباحث دینی ما کرده یا خیر و در رابطه با پاسخ به این پرسش ما در چند مورد دچار مشکل شدیم اما این مشکلات به لحاظ موقتی بودن می شود گفت که اشکال خاصی را بوجود نیاورد وبه دین آسیبی وارد ننموده من جمله 1- بیماری کرونا باعث شد حس تنهایی در افراد بیشتر احساس شود و در ایام عید نوروز که صلحه رحم خیلی باب بود و افراد به دید و بازدید بزرگتر ها میرفتند که مورد سفارش و تاکیید دین هم هست این قضیه با چالش مواجهه شد و 2- مورد دیگر تعطیلی مناسک و زیارتگاه ها مطرح بود ه وهست که در شبهای ماه مبارک رمضان تجمعات تعطیل شد و حتی نگرانی هایی برای اربعین وجود دارد احمدی نسب پس از بیان مقدمات فوق به موضوع اصلی بحث که تقویت مبانی دینی بود پرداخت و فرمود نکته اول اینکه در دنیا ما دچار بلا و گرفتاری می شویم و حضرت رسول الله (ص)و ایمه اطهار نیز در دنیا بسیار دچار گرفتاری و بلا شده اند اما رسیدن به ایت نگرش که این امتحان الهی است خیلی مهم و سر نوشت ساز است و توصیه نمودند که در دعا هایتان هیچ وقت دها نکنید که خدایا ما رو امتحان نکن بلکه دعا کنید خدایا ما را امتحانی کن که بتوانیم از آن سر یلند بیرون بیاییم. وایشان فرمودند در بعضی از گرفتاری ها به صورت دانسته یا ندانسته روی به امور اعتقادی می آوریم و باعث میشود در خیلی موارد باعث تقویت اعتقادات ما نیز بشود و ایشان اذعان داشتند در سایت گالوپ در حادثه 11 سپتامبر در بررسی هایی که انجام شده بود مشخص کردید که عقاید ومردم بسیار قوی تر شد و خیلی تحت تاثیر قرار گرفتند و نکته دیگر اینکه خداوند تبارک وتعالی تضمین نکرده است که من خدای خیر برای شما هستم و امور رفاهی را برای شما تامین میکنم و در در آیات زیادی داریم من جمله آیه آل عمران که علت عذاب و امتحان رنج دادن ها وگرفتاری ها بیان شده است واین وظیفه مبلغ است که این ها رو برای افراد روشن وتفسیر کند در قضیه کرونا هم همین اتفاق افتاد و باعث شد افراد بیشتر به عقایدشان پایبندتر شوند اگر من شیعه اسلام را تبیین نکنم افرادی چون داعش شیعه راتبیین میکنند که در سر تا سر جهان شیعه را افرادی خشن و جانی جلوه داده اند . نکته بعدی اصلاح روابط بو د که بیان فرمودند اصلاح روابط برایش 4 بعد تعریف شد که یکی از ابعاد آن 1-حضور می باشد که در جریان کرونا این بعد تا حدودی از بین رفت و بسیاری از نشست های خانگی و مراسم های عروسی وعزاداری ها و.. تعطیل شد 2- بعد معرفتی و فهم آموزه های دینی 3- بعد عبادی و 4- بعد اجتماعی و اخلاقی و در این راستا اگرج چه کاه کشور ما مورد تحریم های ظالمانه قرار گرفت و وضعیت دارو خانه ها با کمبود ماسک ومواد شوینده مواجهه شد ولی مشاهده کردیم که خیل عظیمی از کار های اجتماعی و جهادی به پا گردید و خیلی افرادحتی در منزل به صورت جهادی ماسک تهیه میکردند و حتی خیلی از خانواده ها روضه های خانگی در منزل با اعضای خانواده راه انداختند و این نکته درست است که در بحث معرفتی تا حدی دچار مشکل شدیم منها این چالش رو هم به درستی از آن رد شدیم و در ابتدای بیماری این چالش که حالا با وجود این بیماری اموات به چه صورت غسل داده شوندو یا مسائلی از این قبیل و این هم به این خاطر بود که دانشمندان پزشکی برای ما بیان میکردند که تشیع جنازه باشد یا نباشد غسل بدهیم یا ندهیم و ما باید توجه داشته باشیم که در این موارد حوزه دینداری نباید مطیع پزشکی باشد و نکته بعدی اصلاح روابط معرفتی در این مورد مسیری را برویم که از رویکرد اسلام و با توجه به نیاز قشر اثر گذار جامعه کنونی وجوان امروزی باشد ایشان در پایان فرمودند همه این مواردی که ذکر شد در این جمله پاسخ داده می شود که دین ما مولود و متولد شده از مناسک نیست که با تعطیلی آنها دین هم تعطیل و به فراموشی سپرده شود و با بیان شبهه ای که در فضای مجازی مطر ح است پیرامون حوادثی که هنگام ظهور اتفاق میافتد از جمله این شبهه که امامی که با اسب می آید و سلاحی در دست ندارد چگونه می خواهد جامعه را از دست ظالم نجات بدهد بیان داشتند همانگونه که ویروس به این ناچیزی که حتی با پیشرفته ترین وسایل پزشکی قابل رویت نیست وعلم بشر از دیدن آن ناتوان است و این گونه دنیا و امکانات نظامی و اقتصاد کشور ها رو فلج کرده پس این مطلب که با ظهور حضرت تمام سلاح ها از کار می افتند مثال عینی آیه کن فیکون سوره یاسین است
[چهارشنبه 1399-04-18] [ 07:56:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|